A A A

W większości, ludzie wyrabiają sobie opinię o produkcie w ciągu pierwszych 30 sekund. Statystycznie 62-90% opinii jest opartych na kolorze opakowania produktu. Prawie 80% konsumentów wybiera produkt, kierując się jego kolorem. Ponad 70% wybierze zakupy u konkurencji, jeżeli nasz sklep nie odpowiada im kolorystycznie. Zastosowanie odpowiednich kolorów ma kluczowe znaczenie w kreowaniu wizerunku i solidnej marki.

Poniżej opisujemy znaczenie kolorów w kulturze zachodniej.

 

Czerwień

Jako intensywny kolor uwypukla logo przenosząc go na pierwszy plan. Wywołuje reakcję „walcz lub uciekaj”, stymuluje do działania i podejmowania decyzji pod wpływem impulsu. Jako kolor krwi, emanuje siłą i determinacji, sprawia wrażenie zagrożenia i pasji, namiętności i miłości. Jasna czerwień to: radość, pasja, seksualność, miłość, witalność.

Różowy – romantyczność, miłość, przyjaźń.
Ciemna czerwień – wigor, siła woli, gniew, przywództwo.

Żółty

Jako kolor kojarzony ze słońcem i ciepłem, wzbudza uczucie szczęścia i radości. W zestawieniu z innymi barwami wydaje się zajmować więcej miejsca, ożywia sąsiadujące kolory. Sprzyja jasności myśli i zapamiętywaniu, wywołuje przyjemne ciepłe uczucia.

Jasny żółty – radość, świeżość, bezpieczeństwo; wpadający w zieleń może wywoływać niepokój.
Ciemny, głęboki żółty – bogactwo.

Pomarańczowy

Jako mieszanka czerwonego i żółtego działa podobnie jak kolory, od których pochodzi: ożywia i podnieca (czerwień) oraz ociepla i nastraja przyjaźnie (żółty). Kojarzy się otwartością, przedsiębiorczością, lecz również nieodpowiedzialnością. W wersji neutralnej zachowuje pewną finezję i zyskuje egzotyczny wydźwięk. Kolor kojarzony głównie z młodzieżą i młodością.
Jasny pomarańcz – zdrowie, świeżość, jakość, siła.
Ciemny pomarańcz – luksus, podejrzliwość, pobudza apetyt.
Złoty – prestiż, wysoka jakość.

Zielony

Kojarzone z naturą, roślinnością działa odprężająco i wywołuje poczucie bezpieczeństwa. Symbolizuje wzrost, harmonię, świeżość i płodność.

Jasna zieleń – młodość, energia.
Głęboka, ciemna zieleń – wiarygodność, rozwój ekonomiczny, ambicja.
Oliwkowa zieleń – prostolinijność, pokój.

Niebieski

Kojarzy się z niebem i oceanem, dzięki czemu postrzegamy barwę niebieską jako pewną i niezawodną. Wywołuje poczucie bezpieczeństwa i uspokaja. Jest to najbardziej lubiana ze wszystkich barw.
Jasny niebieski – zdrowie, zrozumienie, miękkość.
Ciemny niebieski – wiedza, moc, spójność, stabilizacja.

Fiolet

Kojarzony jest ze skłonnością do kompromisu, ale również z tajemnicą. Na jego odbiór silnie wpływają jasność i barwa.
Jasny fiolet – nastrój marzycielsko-nostalgiczny.
Głęboki, ciemny fiolet – śmierć, powaga.
Fiolet o czerwonym zabarwieniu (magenta) – dramaturgia, energia.
Fiolet o odcieniu śliwkowym – magia, tajemniczość.

Brąz

Kolor ziemi i drewna. Daje poczucie komfortu i bezpieczeństwa. Zawdzięczana tym organicznym skojarzeniom trwałość barwy przywołuje ponadczasowe wartości. Naturalne właściwości brązu są odczuwane jako surowe, ekologiczne, związane z ciężką pracą.
Brąz – zaufanie, bezpieczeństwo, natura, komfort, pracowitość.

Szary

Najbardziej neutralny ze wszystkich kolorów, może być postrzegany jako niezobowiązujący, lecz także formalny, dostojny. Pozbawiony emocji niesionych przez barwę zdaje się być powściągliwy lub przywodzi na myśl nieosiągalną zamożność.
Szary – zamożność, formalność, dostojność, pracowitość, wyrafinowanie, kompetencja.
Srebrny – technologia, precyzja, kontrola.

Czarny

Ekstremalny, niepoznawalny, dominujący dzięki gęstości i kontrastowi. Tajemniczość czerni jest postrzegana jako ekskluzywna, formalna, sugerująca władzę, wyższość i godność.
Daje poczucie perspektywy i głębi. Największą agresywność oraz moc uzyskuje się przez zestawienie czarnego z czerwonym lub pomarańczowym.

Biały

Kojarzona z czystością, władzą i duchowa pełnią.
Na tle kolorowej, a zwłaszcza czarnej powierzchni, biel wydaje się kojąca, czysta i dostojna.